top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תNadav Merhavi

POCUS - כי AFAST זה כל כך 2004 - ליחצו כדי לקרוא עוד על שיטת POCUS

לפני קרוב ל20 שנה, תיאר בויסן (מומחה לחירום מקנדה) את ממצאיו בסריקת חלל בטן ממוקדת בכלבים וחתולים (AFAST - Abdominal Focused Assessment with Sonography for Trauma) לאחר תאונת דרכים. במאמר (שם המאמר מופיע מתחת לתמונה) נבדקו 100 כלבים לאחר תאונת דרכים - הכלבים הונחו על צד שמאל ונסרקו 4 נקודות לפי המתואר באיור הבא:



התמונות מכל אתר שנסרק עם אולטרסאונד הודפסו והוערכו על ידי רדיולוג על מנת להחליט באם קיים נוזל חופשי. הסריקה עצמה בוצעה ע"י 3 מתמחים ומומחה לרפואת חירום שעברו הכשרה של שעתיים בשיטה זו. נוזל חופשי נמצא ב-45 כלבים והמקום הנפוץ ביותר בו נמצא נוזל היה הצד עליו שכב הכלב (שמאל ברוב המקרים), יתכן מאחר והאיברים הנפוצים ביותר להיפגע לאחר טראומה הינם הכבד והטחול. מתוך הכלבים בהם נמצא נוזל חופשי, הנוזל שנדגם היה דם ב-38 כלבים (לא בכל כלב עם נוזל חופשי בוצעה דגימה. ב-5 כלבים הקלינאי העריך שמדובר בדם ולא בוצעה דגימה, ב-2 כלבים אחרים הנוזל היה שתן). בכלבים בהם נמצא נוזל חופשי, הודגמה רמה נמוכה יותר של PCV וגבוהה יותר של לקטאט מאשר בכלבים בהם לא נמצא נוזל חופשי. ניתן למצוא נקודות חולשה במאמר - לא בוצעה השוואה לאמצעי הדמייה רגיש (CT) וכן הסריקה בוצעה ע"י 4 רופאים שונים, ברמת נסיון קליני שונה, דבר היכול להביא לממצאים לא אחידים במציאת נוזל חופשי.

מעניין כי במאמר הנ"ל, כל 38 הכלבים בהם נמצא דם בחלל הבטן לא עברו ניתוח חוקר ואילו 2 הכלבים עם שתן בחלל הבטן הוכנסו לניתוח. ממצא זה מדגיש את חשיבות איתור הנוזל החופשי ובוודאי את חשיבות דיגום הנוזל וביצוע אנליזה שלו.

המאמר הראשוני של בויסן מתאר את ה-AFAST - כלי אבחוני שמטרתו אחת: לדעת האם יש או אין נוזל חופשי בחלל הבטן. כאן שיטת ה-POCUS משחקת תפקיד מכריע - העולם התקדם רבות מאז תוארה שיטת הAFAST המקורית וכעת לקלינאי יש את היכולת לא רק להחליט אם יש נוזל חופשי בחלל הבטן אלא להחליט מה מקורו, להבין האם הפציינט זקוק לניתוח או לטיפול תומך רפואי, האם יש ניאופלזיה בחלל הבטן או דלקת, האם יש דלקת רחם שגורמת לסימנים הקלינים או דלקת לבלב?

אחת השאלות הנפוצות היא מה ההבדל בין AFAST ל-POCUS. כאמור, ב-POCUS אנו מאיטים את קצב הסריקה על מנת שנוכל להעריך את מבנה האיברים הנסרקים. בנוסף, AFAST מתעלם לחלוטין מהמבנים במרכז הבטן. ב-POCUS אנו מוסיפים נקודת מבט נוספת, במרכז הבטן, על מנת שנוכל להעריך את מערכת העיכול, לבלב, ק"ל ועוד.

בואו לדעת יותר על שיטת ה-POCUS, לימדו כיצד לאתר את מקור הסימנים הקלינים של הפציינט שלכם, נצלו את הכלי רב העוצמה הזה כדי להחליט כיצד לטפל בפציינט והצילו חיים!



133 צפיות0 תגובות
Post: Blog2_Post
bottom of page