top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תNadav Merhavi

קחו את הסריקה לידיים שלכם-ליחצו כדי לקרוא עוד על שיטת POCUS


ברוכים הבאים לבלוג שיטת ה-POCUS, בו אשתף מידע הקשור לסריקת אולטרסאונד ממוקדת מנקודת מבט מורחבת של רדיולוג. בבלוג ובקורסים מעשיים תוכלו להרחיב את הידע, הנסיון והבטחון שלכם בשימוש במכשיר האולטרסאונד במרפאתכם.



POCUS - Point of Care Ultrasound

משמעות שם שיטת הסריקה היא סריקת אולטרסאונד ליד מיטת הפציינט, כלומר הפציינט לא צריך להגיע לאיזור הבדיקה, לדוגמת רנטגן או בדיקת CT. בכך יתרון משמעותי במהירות האבחון ומניעת לחץ מיותר.

כל קלינאי זקוק להדמייה של הפציינטים. אולם, נגישות להדמייה מתקדמת או הדמייה המבוצעת ע"י מומחה אינה קיימת בכל רגע נתון. לכן, על הקלינאי לנצל את מיטב הידע ויכולות ההדמיה הקיימות במרפאתו. מאחר ועל הקלינאי לקבל החלטת חשובות ומהירות בנוגע לאבחון והמשך טיפול בפציינט, היכולת לבצע סריקת אולטרסאונד מלאה אינה רלוונטית. בנקודה הזו POCUS נותן תשובה - בעזרת 5 נקודות מבט בחלל הבטן ומספר מצומצם של נקודות בבית החזה ניתן לקבל אבחנה מדויקת או לשלול מצבים רבים כך שיהיה ניתן לקדם את הטיפול בפציינט בדרך הנכונה.

שיטת ה-POCUS מבוססת על סריקה ממוקדת תוך כדי הפנמת המידע המתקבל בעזרת שאלות בינאריות (שאלות של כן ולא). כלומר, על הקלינאי לענות על שאלות פשוטות שמטרתן לפשט את הממצאים ולהתקדם באבחון, מבלי להסתמך על שאלות שהמענה עליהן דורש סריקת מומחה או את חוות דעתו.


אני כאן כדי ללמד אתכם את שיטת ה-POCUS. הצטרפו אלי ליום אחד של השתלמות, לאחריו גם אתם תוכלו לקבל החלטות מיידיות בעזרת מכשיר האולטרסאונד שבמרפאתכם. תוכלו לדעת אם הנוזל בבית החזה נגרם מכשל לב או זיהום, האם הפציינט זקוק לאקספלורציה או טיפול באישפוז לדלקת לבלב.


הנה דוגמה מסריקת POCUS בטנית של כלב מעורב בן 9 שנים עם בטן אקוטית.

בסרטון זה ניתן לראות את הממצאים מקודת המבט הראשונה של סריקת ה-POCUS הבטנית - נקודת ה-DH.

צפו בסרטון והחליטו, בעזרת שאלות בינאריות, כיצד הסריקה קידמה אתכם לעבר אבחנה.

*האם יש נוזל חופשי?

*האם הנוזל אקוגני?

*האם ניתן לדגום את הנוזל בצורה בטוחה?

*האם מבנה הכבד המודגם ורקמתו תקינים ואחידים?

*האם כיס המרה מודגם?

*האם כיס המרה מכיל משקע?

*האם כמות המשקע ומראהו תקינים?

*האם דופן כיס המרה תקין?

*האם המזנטריום באיזור הסריקה תקין ברמת האקוגניות שלו?

*האם המזנטריום אקוגני יותר מהנורמלי?

*האם הממצאים האלה מצדיקים אקספלורציה?


בעזרת שאלות בינאריות, נוכל להתקדם צעד אחר צעד לעבר אבחנה, מבלי לחשוש משאלות עליהן קשה לענות. לדוגמא - האם יש גידול בכבד או האם יש סיבוב אונת כבד? בסריקת כליה - האם פיאלאקטזיה נגרמת מחסימת אורטר בגלל אבן, פיאלונפריטיס או אורטר אקטופי?


כרדיולוג וכמי שלקח חלק בהדרכתם של מאות סטודנטים לווטרינריה במשך השנים, אני יודע בדיוק מה יש לדעת כדי לבצע סריקה מהירה, פשוטה ויעילה ומהן נקודות התורפה של וטרינרים רבים בזמן שימוש במכשיר האולטרסאונד.

הצטרפו לקורס המעשי, נצלו ידע זה וקחו את הסריקה לידיים שלכם!






115 צפיות0 תגובות
Post: Blog2_Post
bottom of page